Bass Symphony Part I

Movie Music is a collection of themes and incidental music penned for independent films and television series. Except for cameos by a snare-brushing Bennink and van der Feen, all the music is performed by Glerum, who plied bass tracks to approximate the mass of a small orchestra, sometimes backing Bill Evanish piano parts. The overall mood of the album is noirish, replete with ground-hugging fog and the diffused light of a distant street lamp. Still, Glerum’s fine bowing in the upper register places his melodies in a separate warming light. Additionally, the enveloping quality of his scores lets Glerum pare down his piano passages so that, instead of creating a back and forth with the basses, they drift along together. This is exquisite night music that may not make an otherwise mundane night so, but it’s worth a go.


– Bill Shoemaker, www.pointofdeparture.org

Jazzism


Hoe haal je twintig topbassisten in Amsterdam bij elkaar? Simpel: door Ernst Glerum te heten en alle tracks zelf in te spelen. Het resultaat is een ongelooflijk rijk geluid dat de beoogde associatie met grote schepen oproept; het is de soundtrack voor de documentaire 'Stad aan de haven'. In het hoog hoor je twintig cello's – maar dan anders, zangeriger, magischer. Het resultaat klinkt zó clean dat ik Glerum ervan verdenk dat hij sommige tracks gewoon elektronisch gedupliceerd heeft. Een paar delen ('World Champ', 'Enigma') hebben een bezonken, renaissance-achtige kwaliteit. Een beeld dat versterkt wordt door de vormgeving van het schijfje, dat Deutsche Grammophon suggereert.


- Eddy Determeyer, Jazzism April 2012

Reviews

Vrij Nederland


*** Ernst Glerum. Movie Music

Ook als de titel er minder nadrukkelijk naar zou verwijzen, is het binnen anderhalve minuut zonneklaar dat we hier met filmmuziek te maken hebben. Wel een tikje in mineur, met al die zware strijkers in de frontlinie, maar op de dramatische strekking van een scenario dat van een muzikaal decor moet worden voorzien, heeft de daartoe ingehuurde componist natuurlijk geen vat. Bassist Ernst Glerum laat in 46 minuten een tot dusver onderbelicht aspect van zijn vakmanschap horen. In de toelichting wordt vermeld dat de meeste stukken werden geschreven voor het twintigkoppige Amsterdam Bass Symphony Orchestra, maar dat is een grap. Elders heet het dat met uitzondering van één compositie alles door duizendpoot Glerum zelf werd opgenomen in diens 'home studio Rapenburg'. De componist nam de bespeling van het complete instrumentarium voor zijn rekening. De muziek maakt nieuwsgierig naar de dertiendelige documentaire Stad aan de Haven, die mede door Glerums partner Annegien Haselager werd geregisseerd.